GENAPLAH 2 TAHUN USIA PERKAHWINAN KAMI…ALHAMDULILLAH..

Alhamdulillah, syukur atas nikmat kasih sayangMu Ya Allah..031211-genaplah 2 tahun usia perkahwinan kami dan semakin lengkaplah hidup kami bila Ummi dan Naufal dah kembali terus ke Semenanjung…Doakan moga usrah kami sentiasa dilimpahi kasih sayang yang berkekalan hingga ke syurga dan sentiasa di bawah lindungan payung Allah…Masih jauh lagi perjalanan yang perlu kami tempuhi…Terima kasih abg (Syafie Yusof) ats kesabaranmu…

– Perkembangan usrah kami, alhamdulillah…-

Bila dikenang balik, rasanya baru saja bernikah dan masih lagi sessi bertaaruf dgn suami…Kami sgt bersyukur dgn perkahwinan ini especially bila dikurniakan seorang putera yang comel iaitu Muhammad Naufal Zuhaili bin Syafie…kira anak kacukan la ni..kacukan Jawa dan Kemboja..hehe..

– Koleksi gambar si comel dari hari kelahirannya hingga 1 tahun –

Sekarang Naufal dah 1 tahun 3 bulan….macam2 yg die dah boleh buat…boleh tahan juga lasak die..Mula-mula balik semenanjung memang ambil masa nak rapat dengan ayahnya…tapi alhamdulillah sekarang dah ok…moga anak ummi terus membesar dengan sihat dan ceria….moga jadi anak yang soleh, bijak pandai dan jadi insan yang berguna kepada agama, bangsa dan negara…Pada saya, tanggungjawab saya sgt besar untuk mendidiknya dgn baik kerana Naufal dah besar nanti punya tanggungjawab pada 2 negara…di Malaysia dan juga Kemboja, kampung ayahnya yang penuh dgn kedhaifan…Naufal mempunyai sepupu-sepupu di sana yang hidup serba kekurangan…

– Kenangan Naufal bersama sepupu2 nya tahun lalu –

Insya Allah, tahun ini kami akan pulang ke Kemboja berjumpa keluarga suami di sana pada 17hb Disember ini hingga 27 Disember 2011..Doakan perjalanan kami dimudahkan dalam mengeratkan ukhwah dan silaturrahim antara kami. Bila jauh ni 1 tahun sekali baru dapat balik memandangkan kekangan masa dan kewangan. Moga kami pulang pada tahun ini dapat terus mengubat kerinduan atuk dan nenek di sana untuk berjumpa dengan cucu mereka yang sudah berlari ini…

Sekadar ini coretan saya sempena hari ulangtahun perkahwinan kami..Lama sangat saya tidak update blog ini sedangkan berdasarkan statistik pengunjung blog saya semakin ramai dan sudah pun mencapai 16000 lebih…Itu pun sudah mencapai kejayaan yang besar bagi saya dan kepada semua pengunjung2 blog, terima kasih kerana sudi membaca blog saya dan ia akan terus membakar semangat saya untuk terus berkongsi…insya Allah..

KENANGAN RAYA AIDILADHA DI KEMBOJA

MUQADDIMAH

Raya Haji pada tahun ini adalah yang paling bermakna kerana dapat merayakan bersama keluarga suami dan penduduk kampung di kampung suami di Potien,Kg. Cham, Kemboja. Sehingga hari ini kadang-kadang saya masih tidak percaya ‘betul ke aku kahwin dengan orang Kemboja ni?’. Bukan apa,setiap hari kami memang cakap Melayu dan sesekali adala saya belajar bahasa Cham dengan suami. Lagipun muka suami saya pun macam orang Melayu sini juga. Sebab itu tak terasa sangat dia orang sana.

DI KAMPUNG SUAMI

Keadaan ini berubah apabila saya berpeluang duduk bersama keluarga suami di sana selama 9 hari..kenangan yang sangat indah kerana saya diterima dengan baik sekali oleh mereka. Saya tidak dibenarkan buat apa-apa oleh ibu mertua saya sehingga mandikan Naufal pun ibu mertua saya yang buat.

– bersama ayah dan ibu mertua di sana –

Saya, Naufal dan suami dilayan bagaikan puteri dan putera raja..cewah..Pada mereka kami pulang ke sana 1 tahun sekali dan mereka akan pastikan kami gembira berada di sana. Kebetulan ini adalah kali ke-2 saya ke Kemboja tetapi berjumpa dengan keluarga suami adalah kali pertama. Saya pernah ke sana pada tahun 2006 atas urusan kerja dan ketika itulah saya berjumpa dengan suami saya yang sedang bercuti belajar di Malaysia. Oh! di sini rupanya jodoh saya, siapa yang sangka kan.  Itulah namanya takdir…Jodoh dan pertemuan di ‘tangan’ Alllah…

BERLAINAN BAHASA

Bahasa Melayu Champa dengan Melayu kita adalah berbeza. Namun ia tidak menghalang saya berkomunikasi dengan mereka di sana kerana selalunya ‘abang’, suami saya sentiasa ada bersama saya. ‘Abang’lah yang akan menterjemah apa yang keluarga atau saudara-mara cakapkan. Lucu juga jika dikenang balik. Ada juga saya terpaksa guna bahasa isyarat kerana suami tiada di rumah ketika itu.

BOLEH CAKAP BAHASA CHAM

Namun lama-kelamaan saya sudah mahir menggunakan perkataan-perkataan yang setiap hari saya dengar. Mereka kata saya cepat ingat dan boleh cakap Cham kalau saya duduk dan bercakap dengan mereka selama 1 bulan. Saya memang suka belajar bahasa yang baru. Di Sarawak pun saya sudah boleh faham dan bercakap bahasa Iban sikit-sikit dan bercakap lughat Sarawak pun sudah biasa. Jadi, di kampung suami pun begitu juga. Saya tak malu tanya dengan anak-anak saudara saya macam orang baru belajar sesuatu bahasa. Seronok juga kerana rupa-rupanya taklah jauh beza bahasa mereka dengan kita. Ada banyak perkataan yang sama dan hampir sama dengan kita.

Di antaranya ialah “tangan” dan “mata”. Mereka pun panggil “tangan” dan “mata” juga. “Lembu” mereka sebut “lemo”,” tak tahu” mereka sebut “tau o” dan sebagainya. Antara perkataan baru yang saya baru belajar “hiya”=”nangis”, “dih=tidur”, “emyai=cakap”, “emnaeh=mandi”, “ik gek?”=tengok apa?” dan banyak lagi la…seronok juga belajar bahasa baru. Dah balik sini pun saya masih terus belajar bahasa Cham dengan suami. Saya pun suruh suami saya cakap bahasa Cham dengan Naufal biar dia tahu banyak bahasa nanti dan senang nak cakap bila balik kampung nanti. 

KORBAN DAN AQIQAH DI POTIEN, KG.CHAM

Ini adalah kali pertama kami membawa kiriman sahabat-sahabat dari Malaysia yang ingin melaksanakan Korban & Aqiqah di sana. Alhamdulillah syukur sangat kami dapat menguruskan urusan penyembelihan 11 ekor lembu untuk Korban (9 ekor) dan Aqiqah ( 2 ekor).

– Majlis penyembelihan lembu aqiqah untuk Naufal and the gang dari Malaysia –

– Majlis jamuan aqiqah di rumah kelurga suami di Kg.Cham-

Alhamdulillah segala urusan korban & aqiqah di sana berjalan lancar dan dapatlah penduduk kampung, saudara-mara banyak daging. Puaslah mereka makan daging tahun ini. Untuk pengetahuan semua, harga daging di sana sangat mahal dan mereka tidak mampu membeli daging. Jadi, setahun sekali la mereka dapat makan daging. Itu pun sebab ada orang luar yang buat korban di sana.

– Saya dan anak-anak saudara sedang memerhatikan orang-orang kampung melapah lembu yang sudah disembelih –

– Sebahagian penduduk kampung sedang mengangkat plastik yang berisi daging yang telah diagih-agihkan kepada mereka –


– Saya dan suami sedang mengagih-agihkan daging kepada sebahagian penduduk kampung –

Saya juga dapat melihat lembu di sana memang banyak tapi tiada orang yang mampu buat korban kerana mereka hidup serba kedhaifan dan miskin. Mereka sangat mengharapkan bantuan kita di sini. Insya Allah tahun depan kami akan meneruskan misi untuk Program Korban dan Aqiqah di Kemboja. Jadi, sesiapa yang berminat untuk menyertainya tahun depan bolehlah hubungi saya dan suami..Penyertaan sahabat-sahabat semua sangat-sangatlah dialu-alukan.

WARNA WARNI TAHUN 2010

MUQADDIMAH

Alhamdulillah syukur pada Mu Ya Allah kerana mengizinkan jari-jemari ini untuk meng’update’ blog yang dah lama bersawang ini. Saya berazam untuk mengemaskini blog saya sebelum tahun baru menjelma. Jadi, saya kuat-kuatkan semangat untuk mencatat sesuatu yang boleh dikongsi bersama untuk tatapan pembaca blog saya..

Sekejap saja rasanya tahun 2010 bakal berakhir. Tahun ini saya lalui kehidupan ini dengan sibuk sekali. Lantaran tugasan yang bertambah di sekolah dan tanggungjawab sebagai ibu dan isteri juga. Syukur pada Mu Ya Allah di atas segala nikmat dan kasih sayang yang Kau berikan..

PERKAHWINAN 03/12/2009

Amanah dan tanggungjawab terpikul di bahuku tatkala lafaz akad nikah dilafazkan oleh suamiku tersayang, Syafie bin Yusof. Saya berazam untuk menjadi isteri yang solehah dan ibu yang mithali..Perkenalan selama hampir 4 tahun akhirnya dapat kami hidup bersama sebagai suami isteri walaupun terdapat pelbagai halangan, cabaran dan tribulasi sepanjang perkenalan kami. Kami tidak bertunang dan terus saja menguruskan urusan pernikahan dan majlis walimah sejurus sahaja suami habis belajar di Mesir.

– Majlis Pernikahan di Masjid Kg.Sg.Manggis, Banting…hari yang paling bersejarah untuk kami berdua…

– selepas majlis akad nikah-

Syukur alhamdulillah segalanya berjalan lancar walaupun masa untuk melakukan persiapan majlis kami tidak sampai sebulan pun. Terima kasih yang tidak terhingga diucapkan kepada seluruh keluargaku, sanak-saudara, jiran-jiran dan sahabat-handai yang sudi memeriahkan majlis kami.


‘GOOD NEWS’ PADA FEBRUARI 2009

Kami memulakan hidup bersama-sama di Sarikei, Sarawak dan selepas baru saja 2 bulan dalam proses ‘ta’aruf’/berkenalan, alhamdulillah kami mendapat berita gembira bahawa saya telah pun mengandung 2 bulan. Saya dijangka akan bersalin pada September 2010. Pada mulanya ‘alahan’ saya sangat teruk dan hampir setiap pagi saya akan muntah dan saya akan pergi sekolah dalam keadaan yang agak kurang bermaya kerana tak lalu makan. Sehingga pada suatu malam, saya menangis kerana terlalu lapar dan tidak boleh makan apa-apa. Jika saya makan, saya pasti akan muntah. Syukurlah ketika itu suami sentiasa di sisi memberi semangat dan rajin masak bubur ayam untuk saya. Kadang-kadang pukul 2 pagi pun dia masak..so sweet memory 🙂

SEPTEMBER 2010

Alhamdulillah, saya mula stabil dan enjoy ‘my pregnancy’ bila dah masuk bulan ke-4 dan 5..Saya mula kuat makan dan rasa seronok tak terkata bila pertama kali merasa tendangan ‘baby’ tersayang..’cute’ sangat rasanya..tak sabar nak tunggu dia keluar..Amalan dan pemakanan sepanjang mengandung memang saya kena jaga..walaupun saya selalu sedih sebab terpaksa berjauhan dengan suami yang bekerja di Semenanjung masa kandungan saya 4 bulan. Surah Maryam dan terjemahan, Surah Yusof dan terjemahan dan  surah Luqman menjadi peneman saya di kala saya lemah dan tidak bersemangat.

– Eidulfitri 2010 bersama suami dan ‘baby’-

– hari ke-2 Naufal lahir-

Bulan September 2010, pada 1-4 Syawal saya masih boleh beraya sakan dengan suami. Maklumlah ‘1st time’ beraya bersama-sama. Pada tarikh jangkaan saya bersalin, 14 September 2010, akhirnya bayi lelaki saya, Muhammad Naufal Zuhaili bin Syafie selamat dilahirkan secara ‘normal’ pada pukul 8.18 malam seberat 3.01kg dan disaksikan sendiri oleh suami tersayang’. Syukur tidak mengalami sebarang masalah dan tidak mengambil masa yang lama. Sakit bersalin memanglah tidak dapat digambarkan namun ia hilang serta-merta tatkala melihat wajah suci zuriat sendiri..

HARI-HARI SEBAGAI ‘UMMI’…

Naufal pada hari ke-33-

– Naufal dah 3 bulan, pandai senyum, ketawa dan bercerita bahasanya sendiri –

Sekarang saya sangat bahagia melihat perkembangan Naufal yang sedang membesar..Seronok melihat dia tersenyum dan ketawa setiap hari. Ada saja benda baru yang akan dilakukan setiap hari.

– dah pandai hisap jari dah anak ummi-

– 10.12.2010 – Naufal dah pandai mengiring ke kiri untuk pertama kalinya –

Kalau boleh setiap saat saya mahu melihat perubahan dan kebolehan dirinya yang semakin bertambah. saya tidak mahu ketinggalan pada saa-saat dia pertama kali boleh melakukan sesuatu..Baru tahu inilah fitrah sebagai ibu…Moga anak ummi menjadi anak yang soleh dan menjadi penyejuk hati kami berdua..


SYUKUR ALHAMDULILLAH..

Alhamdulillah..kesyukuran dirafa’kan kehadrat Allah Ta’ala kerana akhirnya selesai juga tugasanku untuk tahun 2009 dan kini bermulalah tugasan 2010..

Sudah 2 bulan berlalu dan tugasan tahun ini juga masih mencabar walaupun tidak mengajar tahun 6 lagi tetapi masih mengajar Bahasa Melayu Tahun 4 selain Pendidikan Islam. Tahun ini ditugaskan menjadi Guru Kelas Tahun 4 yang dikatakan murid paling nakal dan tidak berdisiplin. Namun alhamdulillah setakat ini selama 2 bulan mereka masih lagi boleh dikawal. Rupa-rupanya pendekatan yang sesuai perlu digunakan untuk mengawal mereka. Memang perlu tegas tetapi tidak boleh terlampu garang sehingga mereka takut. Setiap tahun menghadapi pelbagai murid yang pelbagai ragam. Biasala budak-budak kan…

Ingin saya kongsikan pengalaman saya mengajar subjek UPSR tahun lepas. Memang pengalaman yang sangat berharga dan menggembirakan apabila mengetahui keputusan UPSR keseluruhan sekolah meningkat dari 17% pada tahun lepas kepada 41%. Dan alhmadulillah kami tidak lagi tergolong dalam kategori Sekolah Prestasi Rendah (SPR)…Walaupun tahun ini adalah tahun ke-2 mengajar, dan tahun pertama mengajar BM untuk UPSR..alhamdulillah keputusan anak-anak muridku sangat membanggakan..Keputusan akhir tahun mereka masa tahun 5 sangat memeranjatkan kerana kebanyakan mereka tidak lulus semua subjek UPSR..satu tanggunggjawab yang sangat besar perlu digalas tahun lepas apabila diamanahkan untuk menjadi guru kelas Tahun 6. Tetapi alhamdulillah….akhirnya mereka berjaya…

Berkaitan subjek Bahasa Melayu pula, Bahasa Melayu Kertas 1 hanya seorang murid sahaja yang gagal menjadikan keputusan BM keseluruhan tahun ini 92%. Bahasa Melayu Kertas 2 (Penulisan), hanya 2 orang yang gagal menjadikan peratus keseluruhan 88%. Itupun murid yang gagal adalah disebabkan murid yang memang tidak boleh menulis dan membaca dengan betul dari Tahun 1 kerana masalah kesihatan.


Semuanya tinggal kenangan dan kebanyakan mereka sudah pun berada di Tingkatan 1 di sekolah menengah masing-masing. Terima kasih kepada bekas anak-anak muridku kerana memberi peluang kepada ustazah untuk mendidik diri kalian semua menjadi insan yang berguna. Doakan ustazah mampu sabar dan kuat untuk terus mendidik adik-adik kalian yang lain di SK Udin.

MINAL AIDIL WAL FAIZIN..

Di kesempatan yang ada ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin..
Syukur kehadrat Ilahi kerana masih lagi dipanjangkan umur dan diberikan nikmat Iman dan Islam.

Sahabat-sahabat sekalian,

Dalam keriangan kita menyambut Aidilfitri,janganlah pula kita melupakan insan yang kekurangan dan yang sudah tiada.

AIDILFITRI KE-2 TANPA ARWAH ABG ROSLI..

Diam tak diam, sudahpun 2 tahun kami merayakan Aidilfitri tanpa arwah abg Mohd. Rosli….Alhamdulillah, Allah masih beri kekuatan pada kami sekeluarga untuk meraikan Aidilfitri walaupun pemergian arwah masih terasa lagi. Memandangkan arwah sangat rajin menziarahi sanak-saudara ketika hayatnya masih ada, kakak iparku dan anak-anak alhamdulillah meneruskan ikatan yang sedia ada dengan menziarahi saudara-mara yang terdekat. Anak bongsunya yang kecil pun sudah semakin petah berkata-kata dan pintar. Sayu rasanya melihat wajah anak saudaraku yang tidak sempat mengecapi kasih sayang seorang ayah. Lantaran tidak sempat mengenali ayahnya sendiri, si Comel ni agak susah sikit untuk didokong dan didekati olah pakcik-pakciknya termasuk ayahku sendiri. Si comel ini pasti akan menggelengkan kepala dan menyebut ‘annak’, maksudnya ‘tak nak’…

awaLihatlah wajah si comel ini..merenung jauh ke arah masa depannya agaknya…Kita sama-sama doakan moga si Comel ini dan abang-abangnya yang masih kecil ini menjadi anak yang soleh dan mampu menjadi penyejuk hati ibu mereka, insya-Allah..

P9210085 – slm, nama saya najwa:)…comel tak?

MEMBERI LEBIH BAIK MENERIMA

Berkaitan dengan Syawal pula, setelah kita berpuasa sebulan, menjelmalah bulan yang dinanti-nanti…diharapkan madrasah Ramadhan mampu mendidik jiwa kita menjadi insan yang muttaqin seperti yang disuruh oleh Allah SWT.

Bagi orang yang telah bekerja, ketika raya inilah kita menyusun bajet khas untuk raya. Biasanya sudah dirancang sekurang-kurangnya sebelun sebelum Syawal. Perancangan kewangan sangat penting supaya tidak berlaku pembaziran. Cukuplah berpada pada apa yang ada di samping banyakkan bersedekah kepada fakir miskin, kanak-kanak dan orang yang memerlukan. Bercerita mengenai duit raya, tahun ini saya perlu menyusun bajet duit raya lebih awal memandangkan jumlah anak saudara saya ramai iaitu 23 0rang…Boleh tahan jugalah nak menghulurkan duit raya tahun ni..Tapi alhmdulillah dapat juga diatur dengan baik demi memastikan  kegembiraan dan amalan besedekah dapat diamalkan….Tak kiralah berapa jumlah yang kita beri tetapi yang penting ialah keikhlasan hati kita..Betul tak? Pada tahun ini juga saya masih menerima duit raya dari kakak-kakak dan abang saya..hehe…Untung juga ye…tapi apa-apa pun ‘memberi lebih baik dari menerima’…