TEKA-TEKI IMAM GHAZALI

Ada 6 soalan teka-teki Imam Ghazali yang anda perlu jawab ;

1. Apa yang paling dekat dengan diri kita di dunia ?
2. Apa yang paling jauh dari kita di dunia ?
3. Apa yang paling besar di dunia ?
4. Apa yang paling berat di dunia ?
5. Apa yang paling ringan di dunia ?
6. Apa yang paling tajam di dunia ?

Marilah kita renungi jawapannya berdasarkan cerita berikut;

Pada suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya.
Lalu Imam Al-Ghazali bertanya….

Soalan yang pertama,”Apa yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?”.

Murid-muridnya menjawab “orang tua,guru,kawan dan sahabatnya”. Imam Ghazali menjelaskan semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita adalah “MATI”. Sebab itu memang  janji Allah SWT bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati. (Ali Imran:185)

Lalu Imam Ghazali meneruskan pertanyaan yang kedua…. “Apa yang paling jauh dari diri kita di dunia ini?”.

Murid – muridnya menjawab “Negara Cina, bulan, matahari dan bintang-bintang”. Lalu Imam Ghazali menjelaskan bahawa semua jawapan yang mereka berikan itu adalah benar. Tapi yang paling benar adalah “MASA LALU”. Walau dengan apa cara sekalipun kita tidak akan dapat kembali ke masa lalu. Oleh sebab itu kita harus manfaatkan hari ini dengan sebaik-baiknya dan sentiasa memastikan bahawa hari-hari yang akan datang adalah yang terbaik dan cemerlang untuk kita.

Lalu Imam Ghazali meneruskan dengan pertanyaan yang ketiga….
“Apa yang paling besar di dunia ini?”. Murid-muridnya menjawab “gunung, bumi dan matahari”. Semua jawapan itu benar kata Imam Ghazali. Tapi yang paling besar dari yang ada di dunia ini adalah “NAFSU” (Al-A’Raf:179). Maka kita harus berhati-hati dengan nafsu kita dan  jangan sampai nafsu menjerumuskan diri kita ke neraka.

Pertanyaan keempat adalah, “Apa yang paling berat di dunia ini?”.
Ada yang menjawab “besi dan gajah”. Semua jawapan adalah benar, kata Imam Ghazali, tapi yang paling berat adalah “MEMEGANG AMANAH” (Al-Ahzab:72). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mahu ketika Allah SWT meminta mereka untuk menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini kerana tidak sanggup menerima taklifan itu. Tetapi manusia dengan sombongnya sanggup memenuhi permintaan Allah SWT, sehingga ramai  manusia masuk ke neraka kerana tidak dapat memegang amanahnya.

Pertanyaan yang kelima adalah, “Apa yang paling ringan di dunia ini?”
Ada yang menjawab “kapas, angin, debu dan daun-daunan”. Semua itu benar kata Imam Ghazali, tapi yang paling ringan di dunia ini adalah “MENINGGALKAN SOLAT”. Kadangkala, terlampau sibuk dengan kerja dan urusan harian yang lain sehingga ada yang memandang ringan terhadap solat.

Dan pertanyaan keenam adalah, “Apakah yang paling tajam di dunia ini?”
Murid-muridnya menjawab dengan serentak, “pedang”. Benar kata Imam Ghazali, tapi yang paling tajam adalah “LIDAH MANUSIA” kerana melalui lidah, manusia selalunya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri.

Lihatlah betapa kerdilnya diri kita kerana kita adalah makhluk ciptaan Allah Yang Maha Agung. Hakikatnya Allah tidak memerlukan kita dan tidak bersa rugi pun jika kita tidak kembali kepadaNya. Namun hakikat yang sebenar-benarnya ialah kita yang memerlukan Allah sebagai Pelindung dan Pemberi kepada apa yang kita mohon. Alangkah malunya kita jika kita hanya banyak meminta tetapi hubungan kita dengan Allah langsung tidak diperbaiki. Nafsu, mati, menjaga amanah, meninggalkan solat…itu semualah yang sedang berlaku di sekeliling kita. Moga-moga kita mendapat iktibar dan pengajaran untuk kehidupan seharian.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s