KENANGAN RAYA AIDILADHA DI KEMBOJA

MUQADDIMAH

Raya Haji pada tahun ini adalah yang paling bermakna kerana dapat merayakan bersama keluarga suami dan penduduk kampung di kampung suami di Potien,Kg. Cham, Kemboja. Sehingga hari ini kadang-kadang saya masih tidak percaya ‘betul ke aku kahwin dengan orang Kemboja ni?’. Bukan apa,setiap hari kami memang cakap Melayu dan sesekali adala saya belajar bahasa Cham dengan suami. Lagipun muka suami saya pun macam orang Melayu sini juga. Sebab itu tak terasa sangat dia orang sana.

DI KAMPUNG SUAMI

Keadaan ini berubah apabila saya berpeluang duduk bersama keluarga suami di sana selama 9 hari..kenangan yang sangat indah kerana saya diterima dengan baik sekali oleh mereka. Saya tidak dibenarkan buat apa-apa oleh ibu mertua saya sehingga mandikan Naufal pun ibu mertua saya yang buat.

– bersama ayah dan ibu mertua di sana –

Saya, Naufal dan suami dilayan bagaikan puteri dan putera raja..cewah..Pada mereka kami pulang ke sana 1 tahun sekali dan mereka akan pastikan kami gembira berada di sana. Kebetulan ini adalah kali ke-2 saya ke Kemboja tetapi berjumpa dengan keluarga suami adalah kali pertama. Saya pernah ke sana pada tahun 2006 atas urusan kerja dan ketika itulah saya berjumpa dengan suami saya yang sedang bercuti belajar di Malaysia. Oh! di sini rupanya jodoh saya, siapa yang sangka kan.  Itulah namanya takdir…Jodoh dan pertemuan di ‘tangan’ Alllah…

BERLAINAN BAHASA

Bahasa Melayu Champa dengan Melayu kita adalah berbeza. Namun ia tidak menghalang saya berkomunikasi dengan mereka di sana kerana selalunya ‘abang’, suami saya sentiasa ada bersama saya. ‘Abang’lah yang akan menterjemah apa yang keluarga atau saudara-mara cakapkan. Lucu juga jika dikenang balik. Ada juga saya terpaksa guna bahasa isyarat kerana suami tiada di rumah ketika itu.

BOLEH CAKAP BAHASA CHAM

Namun lama-kelamaan saya sudah mahir menggunakan perkataan-perkataan yang setiap hari saya dengar. Mereka kata saya cepat ingat dan boleh cakap Cham kalau saya duduk dan bercakap dengan mereka selama 1 bulan. Saya memang suka belajar bahasa yang baru. Di Sarawak pun saya sudah boleh faham dan bercakap bahasa Iban sikit-sikit dan bercakap lughat Sarawak pun sudah biasa. Jadi, di kampung suami pun begitu juga. Saya tak malu tanya dengan anak-anak saudara saya macam orang baru belajar sesuatu bahasa. Seronok juga kerana rupa-rupanya taklah jauh beza bahasa mereka dengan kita. Ada banyak perkataan yang sama dan hampir sama dengan kita.

Di antaranya ialah “tangan” dan “mata”. Mereka pun panggil “tangan” dan “mata” juga. “Lembu” mereka sebut “lemo”,” tak tahu” mereka sebut “tau o” dan sebagainya. Antara perkataan baru yang saya baru belajar “hiya”=”nangis”, “dih=tidur”, “emyai=cakap”, “emnaeh=mandi”, “ik gek?”=tengok apa?” dan banyak lagi la…seronok juga belajar bahasa baru. Dah balik sini pun saya masih terus belajar bahasa Cham dengan suami. Saya pun suruh suami saya cakap bahasa Cham dengan Naufal biar dia tahu banyak bahasa nanti dan senang nak cakap bila balik kampung nanti. 

KORBAN DAN AQIQAH DI POTIEN, KG.CHAM

Ini adalah kali pertama kami membawa kiriman sahabat-sahabat dari Malaysia yang ingin melaksanakan Korban & Aqiqah di sana. Alhamdulillah syukur sangat kami dapat menguruskan urusan penyembelihan 11 ekor lembu untuk Korban (9 ekor) dan Aqiqah ( 2 ekor).

– Majlis penyembelihan lembu aqiqah untuk Naufal and the gang dari Malaysia –

– Majlis jamuan aqiqah di rumah kelurga suami di Kg.Cham-

Alhamdulillah segala urusan korban & aqiqah di sana berjalan lancar dan dapatlah penduduk kampung, saudara-mara banyak daging. Puaslah mereka makan daging tahun ini. Untuk pengetahuan semua, harga daging di sana sangat mahal dan mereka tidak mampu membeli daging. Jadi, setahun sekali la mereka dapat makan daging. Itu pun sebab ada orang luar yang buat korban di sana.

– Saya dan anak-anak saudara sedang memerhatikan orang-orang kampung melapah lembu yang sudah disembelih –

– Sebahagian penduduk kampung sedang mengangkat plastik yang berisi daging yang telah diagih-agihkan kepada mereka –


– Saya dan suami sedang mengagih-agihkan daging kepada sebahagian penduduk kampung –

Saya juga dapat melihat lembu di sana memang banyak tapi tiada orang yang mampu buat korban kerana mereka hidup serba kedhaifan dan miskin. Mereka sangat mengharapkan bantuan kita di sini. Insya Allah tahun depan kami akan meneruskan misi untuk Program Korban dan Aqiqah di Kemboja. Jadi, sesiapa yang berminat untuk menyertainya tahun depan bolehlah hubungi saya dan suami..Penyertaan sahabat-sahabat semua sangat-sangatlah dialu-alukan.

Leave a Reply

