UJIAN ADALAH TARBIYYAH DARI ALLAH

Syukur pada Mu Ya Allah atas segala nikmatMu yang tidak terhingga..

imagesSebenarnya hati ini masih lagi terasa sedih kerana tiba-tiba laptop yang ‘disayangi’ rosak. Langsung tiba-tiba tidak boleh di’on’. Allah saja yang tahu perasaan ni macam mana. Yalah, betapa banyak tugasan yang perlu dilakukan lantaran minggu depan exam mid-semester akan bermula.

images2Terus ku hantar laptop ke pusat servis PC di Sarikei. Bila di’on’ tauke Cina itu memberitahuku bahawa mungkin LCD nya rosak, kerana di skrin masih keluar warna cuma ‘blur’. Tiada kaitan dengan virus menyerang ataupun program yang rosak. Aku pun yang kurang arif mengenai hal laptop ini hanya berdiam saja kerana terfikir betapa banyaknya maklumat penting di dalam laptopku. Biasanya kalau nak tukar LCD biasanya harganya sampai RM500-600. Ya Allah! mahalnya…baik beli laptop baru. Bisik hatiku…

Aku terus memberitahu tauke tersebut supaya menyelamatkan semua dokumen kerana semuanya sangat penting. Jika tak dapat diselamatkan, memang tak dapat nak digambarkan betapa sedihnya perasaanku. Namun alhamdulillah, keesokan harinya tauke Cina itu dapat ‘menyelamatkan’ semua dokumen dengan mengeluarkan ‘hard disk’ dalam laptopku. Semuanya kuasa Allah. Maka tinggallah laptopku yang hanya ‘blur’ bila di ‘on’ kan. Sedih juga…Aku terus menghubungi abang kandungku di Semenanjung. Sebenarnya laptopku masih baru diguna… dalam setahun. Aku beli dari abangku yang baru menggunakannya selama setengah tahun. Dia menyuruhku membawa laptop yang sudah rosak itu balik supaya boleh diservis di Semenanjung. Mujurlah sudah dekat dengan cuti pertengahan semester. Moga ada harapan untuk’nya’ pulih semula supaya aku dapat menggunakannya lagi.Amin..

Walaupun sekadar laptop, tapi sungguh banyak jasanya padaku. Namun kuasa dan takdir Allah mengatasi segala-galanya. Aku belajar redha sejauh mana aku sayang pada mana-mana hartaku pun, semuanya akan rosak juga. Yalah, bukankah ia sudah menjadi fitrah setiap makhluk Allah di dunia ini sama ada yang bernyawa atau tidak, semuanya pasti akan mati atau berakhir hayatnya.

Bila diuji dengan apa jua perkara pun, semuanya adalah tarbiyyah dari Allah. Ketika inilah Allah ingin menguji kesabaran dan kekuatan sejauh mana pergantungan kita padanya…Bersabarlah dan bertawakallah..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s