KISAH NABI MUSA A.S

Yang mulia tuan pengerusi majlis, barisan panel hakim yang arif lagi bijaksana, guru-guru dan rakan-rakan seperjuangan sekalian.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Berjalan-jalan ke Tanjung Jara,

Bermain pasir bersama rakan,

Kisah Nabi Musa pilihan cerita,

Mari bersama kita dengarkan.   (PANTUN)

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

Tersebutlah kisah pada masa lalu,

Nabi Musa menuntut ilmu,

Bersama Nabi Khidir yang sangat berilmu,

Menempuh halangan diuji dahulu  (SYAIR)

Rakan-rakan sekalian,

Pada suatu hari, Nabi Musa berdiri di khalayak Bani Israil lalu baginda ditanya, “Siapakah orang yang paling berilmu?” Jawab Nabi Musa, “Aku.” Lalu Allah menegur Nabi Musa bahawa yang paling berilmu ilah Nabi Khidir. Lantas Nabi Musa pun bertanya, “Wahai Tuhanku, dimanakah aku dapat menemuinya?” Allah pun berfirman, “Bawalah bersama-sama kamu seekor ikan di dalam sangkar dan sekiranya ikan tersebut hilang, di situlah kamu akan bertemu dengan hambaKu itu.”

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

Sesungguhnya teguran daripada Allah itu mencetuskan keinginan yang kuat dalam diri Nabi Musa untuk menemui hamba yang soleh itudan menuntut ilmu. Nabi Musa kemudiannya membawa ikan di dalam sangkar dan berangkat bersama-sama pembantunya, Yusya’. Mereka berdua akhirnya sampai di sebuah batu lalu kemudiannya berhenti untuk beristirehat setelah berjalan jauh.

Secara tiba-tiba ikan yang berada di dalam sangkar itu meronta-ronta dan selanjutnya terjatuh ke dalam air. Dengan kuasa Allah terbentuklah aliran air sehingga memudahkan ikan sampai ke laut. Yusya’ terpegun memerhatikan kebesaran Allah menghidupkan semula ikan yang telah mati itu.

Tuan-tuan dan puan sekalian,

Selepas menyaksikan peristiwa yang sungguh menakjubkan, beliau terus tertidur. Ketika terjaga, beliau terlupa untuk menceritakannya kepada Nabi Musa dan meneruskan perjalanan. Keesokan paginya, barulah Yusya’ teringat untuk memberitahu Nabi Musa tentang peristiwa telah yang berlaku. Setelah itu, mereka berpatah balik untuk kembali ke tempat tersebut yang terletak antara Teluk Suez dengan Teluk ‘Aqabah di Laut Merah.

Rakan-rakan sekalian,

Setibanya di tempat yang dituju, mereka melihat seorang hamba Allah yang berjubah putih bersih. Nabi Musa pun mengucapkan salam dan menyatakan hasratnya untuk menuntut ilmu. Perjanjian pun dilakukan antara mereka supaya Nabi Musa bersabar dan tidak bertanya pada Nabi Khidir sepanjang perjalanan mereka menuntut ilmu. Nabi Musa pun berjanji akan menepati jajnji tersebut.

Dalam perjalanan tersebut terjadilah beberapa peristiwa yang menguji diri Nabi Musa. Disebabkan tindakan Nabi Khidir dianggap aneh, ia membuatkan Nabi Musa mempersoalkannya. Dengan segera Nabi Khidir mengingatkannya lalu Nabi Musa pun meminta maaf.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

Akhir sekali, Nabi Khidir pun menjelaskan mengapa beliau melakukan hal-hal yang membuat Nabi Musa bertanya. Kejadian pertama adalah Nabi Khidir membocorkan perahu yang mereka tumpangi. Perahu itu dimiliki oleh seorang yang miskin dan di daerah itu tinggallah seorang raja yang suka merampas perahu miliki rakyatnya.

Kejadian yang kedua, Nabi Khidir menjelaskan bahwa beliau membunuh seorang anak kerana kedua orang tuanya adalah pasangan yang beriman dan jika anak ini menjadi dewasa dapat mendorong ibu bapanya menjadi orang yang sesat dan kufur.

Kejadian yang ketiga (terakhir), Nabi Khidir menjelaskan bahwa rumah yang dinding diperbaiki itu adalah milik dua orang adik-beradik yatim yang tinggal di kota tersebut. Di dalam rumah tersebut tersimpan harta benda yang diwarisi untuk mereka berdua. Jika tembok rumah tersebut runtuh, maka ada kemungkinan harta yang tersimpan tersebut akan ditemukan oleh orang-orang di kota itu yang sebagian besar masih menyembah berhala.

Rakan-rakan sekalian,

Pengajaran dari cerita ini ialah : Pertama : Kita mesti menepati janji dan bersabar ketika belajar. Kedua : Setiap murid harus patuh dan memelihara adab dengan gurunya. Kita perlu berkhlak mulia dan menghormati guru.

Sekian saja cerita saya..Sekian, terima kasih.

2 thoughts on “KISAH NABI MUSA A.S

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s