AL-FATIHAH KHAS BUAT ARWAH ABANGKU..

 

Perkara yang paling menyedihkan dalam keluargaku telah berlaku dalam bulan ini. Abang yang ku sayangi, Abang Rosli telah kembali ke rahmatullah pada 4 Mei 2008. Setelah mendapat berita pada subuh hari, aku terus pulang ke Semenanjung dengan membeli tiket emergency.

Tidak ku sangka rupa-rupanya arwah Abang Rosli menghantarku ke KLIA semasa aku nak ke Sarawak inilah pertemuan yang terakhir. Tidak ku sangka Allah menjemput dirinya begitu cepat tanpa sebarang petanda. Begitulah takdir Allah…Kita yang lain ini pun akan pergi dijemput Allah juga. Seminggu aku bercuti di Semenanjung menguruskan urusan arwah bersama kakak iparku yang sangat tabah dan kuat. Selama seminggu ini jugalah aku menolong kakak iparku menjaga anak-anak saudara yang maish kecil dan memerlukan perhatian terutamanya Shukri, 2 thn lebih dan Najwa, 4 bulan…Sayu melihat muka mereka yang tidak mengerti apa-apa bahawa ayah mereka sudah pergi ke alam abadi.

Al-fatihah buat arwah.

Pemergianmu sangat dirasai oleh semua insan yang mengenalimu. Dalam keluarga, kaulah yang paling suka menolong adik-beradik..Tidak pernah kau tolak dan memberi alasan pada permintaan adik-beradikmu yang lain. Emak dan bapak memang terasa sangat pemergianmu kerana siapa yang boleh ganti dirimu yang soleh itu. Aku yakin ibuku pun sudah bolah terima kerana abang pergi dalam keadaan yang baik dan telah menjadi anak yang soleh kepada mereka. Mampukah aku mencontohi abangku ini? Dari segi latar belakang pelajaran, arwah biasa saja..tapi dari segi akhlak dan soleh dengan mak dan bapak…you are the no. 1…Di rumah pula, kau suami dan ayah yang mithali. Sebab itu kakak ipar terasa sangat2 di atas pemergianmu. Baru lapan tahun mengecap kebahagiaan bersama-sama dengan kehadiran 4 orang cahaya mata…3 lelaki dan 1 orang bayi perempuan yang comel…akhirnya kau pergi jua…Kau pergi dalam keadaan tidak menyusahkan org lain…Banyak urusan sudah kau selesaikan. Seolah-olah kau sudah bersedia untuk meninggalkan kami semua.

Di pejabat, sebagai seorang pembantu tadbir, kanan bahagian Sumber Manusia di SIRIM, kau sangat cekap membuat kerja. Setelah kau pergi barulah aku ketahui bahawa kau sangat disanjungi dan disenangi oleh rakan-rakan sekerja dan juga pegawai atasan. Di hari kau pergi, semua CEO dan pegawai-pegawai semua hadir…Sumbangan dari semua pihak untuk anak-anakmu tidak putus setiap hari sehingga hampir mencecah puluhan ribu… Subhanallah…Aku yang menolong mengira duit sumbangan tersebut menggigil-gigil memegang duit yang banyak…Semua ini dari siapa? Semuanya dari Allah SWT yang menggerakkan hati hamba-hambaNya yang terpilih untuk menderma kepada kakak iparku dan anak-anak saudaraku yang sudah jadi anak yatim….

Di kampung, kau juga dikenali dengan seorang yang sangat peramah dan sangat aktif dalam menguruskan program surau di kampung. Kau sentiasa dikenali sebagai menantu haji Khamsin yang soleh..alhamdulillah..

Moga ruhmu sentiasa dirahmati Allah..dan dirimu tergolong dalam golongan syuhda’ dan para solihin…amin..

2 thoughts on “AL-FATIHAH KHAS BUAT ARWAH ABANGKU..

  1. jamilah82

    xpe kak long..ana fhm je..thanks nt sudi jenguk blog ana..doakan kami kuat, Insya-Allah…doakan ana dpt blk semenanjung cepat untuk sama-sama tolong kak ipar ana…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s